Uvod
Opći dio
Naziv kolegija: Upravljanje atrakcijama u turizmuNositeljica: Prof.dr.sc. Jasmina Gržinić
konzultacije: e-mail - do daljnjeg
e-mail: jasmina.grzinic@unipu.hr
predmetna asistentica (studij Kultura i Turizam): dr.sc. Klara Trošt Lesić (e-mail: ktrost@unipu.hr)
Predavanja:
Seminarska nastava:
*Seminarska nastava studija “Kultura i turizam” odvijat će se na zasebnoj stranici e-učenja ovog kolegija. Time će se postići bolja preglednost tema i aktivnosti.
Obvezna literatura: Gržinić, J. (2020), Turističke atrakcije - nastanak, razvoj, utjecaji, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
ishodi učenja:
Upravljanje atrakcijama u turizmu – preispitati uzročno-posljedične veze utjecaja razvoja turizma na stanje društva i okoliša. Primijeniti i analizirati upravljanje atrakcijama u turizmu kao dio suvremenih transformacija potencijalnih u realne turističke atrakcije.
YouTube:
KOLOKVIJ 1:
KOLOKVIJ 2:
Kolokviju mogu pristupiti svi studenti bez obzira na status.
1. RESURSI - OSNOVA ZA ATRAKTIVNOST DESTINACIJE
ciljevi učenja: Ukazuje se na značaj destinacijskih resursa (prirodnih i društvenih) s ciljem definiranja elemenata atraktivnosti destinacije.
Analizira se/determinira utjecaj turističkih motiva na atraktivnost destinacije.
ATRAKTIVNOST TURISTIČKE DESTINACIJE
Atraktivnost turističke destinacije odražava osjećaje i vjerovanje koje pojedinac ima o nekoj turističkoj destinaciji da će ona zadovoljiti turističke potrebe. Za mjerenje atraktivnosti destinacije se koristi pojam važnosti turističkih proizvoda destinacije zbog kojih bi turisti posjetili tu destinaciju te njihovo zadovoljstvo.
ISHODI UČENJA: upoznati značaj resursa za razvoj atraktivnosti destinacije
web preporuka: https://www.tuscany-villas.it/to-tuscany/tourist-attractions
2. PRETPOSTAVKE RAZVOJA ATRAKTIVNOSTI
ciljevi učenja: ukazuje se na ulogu turističkih atrakcija u turizmu, potiče na primjenu znanja o turističkom proizvodu na atrakcijski proizvod, uči spoznati poslovno okruženje (razine utjecaja od strane oba turistička pola; ponude i potražnje).
ISHODI UČENJA: SPOZNATI ZNAČAJ RAZVOJ TURISTIČKOG ATRAKCIJSKOG PROIZVODA TE RAZINE UTJECAJA NA AKTIVNOSTI DESTINACIJA.
WEB PREPORUKA: https://www.sfgate.com/bayarea/article/coit-tower-ticket-prices-changes-sf-tea-garden-13813917.php
web preporuka: https://www.researchgate.net/publication/233643032_Tourism_Destination_Attractiveness_Attractions_Facilities_and_People_as_Predictors
3. UPRAVLJANJE ATRAKCIJAMA - potrebne vještine
ciljevi učenja: upoznati razvojni proces i uloge dionika, faktore utjecaja, načine financiranja i dizajniranja atrakcija, projektiranje i značaj individualaca, volontera, javnog i privatnog sektora, odbora i dr. Studije izvedivosti, proces "snimanja", ideja i progresivna uloga ljudske kreativnosti. Značaj razmatranja etičnosti, kvalitete, upravljanje promjenama i vremenom.
ISHODI UČENJA: Razumjeti načine financiranja i dizajniranja atrakcija. Uloge timova i vlasništva.WEB PREPORUKA: https://www.researchgate.net/publication/271669841_Research_priorities_in_park_tourism4. TIPOLOGIJA POSJETA I RAZVOJ ATRAKTIVNOSTI
ciljevi učenja: utvrditi uzročno-posljedične veze ‘’okolišnog balona’’ i vrste turističkog posjeta, analiza preferencije turista za uvjetima okruženja (poznatim/nepoznatim). Analiza utjecaja na atraktivnosti kroz primjere prakse.
ISHODI UČENJA: analizirati veze okolišnog balona prema vrstama turističkog posjeta.
PREPORUKA:
5. MARKETING ATRAKCIJA
ciljevi učenja: spoznaja ciljnih tržišta, razine utjecaja, marketing plan, postupanja u slučaju ponavljajućih događaja, kreiranje ambijenta i logistika (organiziranje timova, efektivnosti, faktori utjecaja na broj osoblja i tipologiju profesija, "faktor iznenađenja" na dan održavanja.
ISHODI UČENJA: znati komunicirati sa tržišnim segmentima radi unaprjeđenja komunikacije u mikro okolini.
web preporuka: https://www.visitlondon.com/things-to-do/visiting-london-for-the-first-time/ten-reasons-to-visit-london
6. KAPACITET NOSIVOSTI I UPRAVLJANJE RIZICIMA
upravljanje događanjem kao projektom,
Evaluacija stanja i analiza prihvatnog kapaciteta
Izrada Studije upravljanja posjetiteljima
evaluacija stanja, ciljevi, pokazatelji, standardi, upravljanje rizicima, prostorno-vremenska distribucija posjeta, definiranje zona, kumulativna iskustva, legislativa i osiguranje, informatička podrška, objava informacija, registracija sudionika, vizitacijski centar (razvoj posjetiteljske infrastrukture).
ISHODI UČENJA: analizirati rizike i načine upravljanja istima u prostorno-vremenskoj distribuciji posjeta.
7. INVENTARIZACIJA I ZAŠTITA BAŠTINE
ciljevi učenja 1: spoznati različitost svrhe događanja i mogućnosti povezivanja više atrakcija u katalog baštinizacije (inventar atrakcija). info punktovi sa interaktivnim izlogom (nove tradicije). Važnost informiranja i istraživanja okruženja.
Ciljevi učenja 2: ukazati na dobre i loše primjeri strategija u turizmu s osvrtom na utjecaje (odraze na atraktivnost destinacija). Pojašnjenje koncepta SMART (specific, measurable, attainable, timely, realistic), utjecaja katalogizacije i konzervacije (zaštite) na vizitaciju i komparacija djelovanja kroz primjere prakse.
ISHODI UČENJA: utvrditi SMART koncept s obzirom na atraktivnost kulturne baštine.
web preporuka:
https://www.researchgate.net/publication/337267655_Collaborative_Inventory-A_Participatory_Approach_to_Cultural_Heritage_Collections
8. TURIZAM I DOGAĐAJI
ciljevi učenja: spoznaja procesa upravljanja događajem: organizacijske i logističke aktivnosti na primjeru manifestacija. Uloga međunarodnih organizacija u praćenju (nadgledanju), osiguranje fondova za obnovu i očuvanje, pronalaženje alternativa, važnost kulture u ekonomiji doživljaja. "Pogled" Instituta za turizam Zagreb kao i raspoloživih radova vezano za srednje sportske događaje u turizmu. Zadatak: Elemente budžeta atrakcije moguće pronaći u prilozima knjige - bazna literatura za učenje.
ISHODI UČENJA: spoznaja procesa organizacije događaja (evenata-a).
web preporuke: https://issuu.com/leisuremedia/docs/am_issue1_2019
9. ATRAKCIJE NOVOG VREMENA - destinacijski atrakcijski splet
ciljevi učenja: primjena naučenog na analizi međunarodnih primjera djelovanja (atrakcijski splet), analiza elemenata atraktivnosti (osnove), analiza imidža, "snimanje" koncepta razvoja.
ISHODI UČENJA: naučiti komunicirati s klijentima poznavajući elemente atrakcijskog spleta.
web preporuka: https://www.travelandleisure.com/slideshows/worlds-most-visited-tourist-attractions
10. ATRAKCIJE KULTURNOG TURIZMA - GLOBALNI PRIMJERI
ciljevi učenja: analiza uloge promocije kulturnih turističkih atrakcija na turističke motive/posjete, uloge međunarodnih organizacija i udruga. Potencijal i razine atraktivnosti kulturnih atrakcija. Upoznavanje sa globalnim primjerima djelovanja
mogućnosti proširenja izletničke i edukativne ponude vezane uz baštinu.
(prema Mckercher, B., Du Cros, H. (2001), Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management 1st Edition , Routledge)
ISHODI UČENJA: znati diverzificirati materijalnu i nematerijalnu kulturnu baštinu. Biti u stanju pratiti aktivnosti međunarodnih organizacija s ciljem poticanja atraktivnosti i zaštite resursa u mikro lokacija.
web preporuka: http://theconversation.com/tourist-attractions-are-being-transformed-by-immersive-experiences-some-lessons-from-scotland-110860
11. SLOŽENOST TURISTIČKOG PROIZVODA
ciljevi učenja: ispitivanje razina probitka za lokalnu zajednicu i posjetitelja. S jedne strane, ukupni društveni, gospodarski i ekološki boljitak. S druge strane, pružiti posjetiteljima jedinstven i cjelovit turistički doživljaj.
ISHODI UČENJA: analizirati povezanost turističke atrakcije sa cjelovitim turističkim doživljajem.
web preporuka:https://new.croatia.hr/en-GB/Activities-and-attractions/Events
12. PRISTUPI NOVIM PROIZVODIMA U TURIZMU I LOKALNE INICIJATIVE
Ciljevi učenja: na primjeru valorizacije kulturnog nasljeđa i komparacije sa istima u okruženju spoznati značaj razvoja atraktivnosti turizma specijalnih interesa.
ISHODI UČENJA: provoditi postupke turizma specijalnih interesa te poznavati trendove turističkog tržišta s ciljem podizanja atraktivnosti destinacije u okruženju.
web preporuke: https://www.bale-valle.hr/
13. DESTINACIJA - IZVORIŠTE TURISTIČKE AKTIVNOSTI I ATRAKTIVNOSTI
Ciljevi učenja: spoznaja uzročno-posljedičnih veza na relaciji tipologija destinacije - klijenti (potrošači) - aktivnosti - turistički proizvod (difuzionistička, sektorska i dr. paradigme). Modeli razvoja i utjecaji na uspješnosti destinacije i aktivnosti marketinga. Valorizacija neiskorištenog turističkog i gospodarskog potencijala temeljeno na simbiozi prirodnog i kulturnog resursa.
ISHODI UČENJA: Utvrditi uzročno-posljedične veze destinacije-klijenta- aktivnosti- proizvoda u turizmu. Znati primijeniti elemente marketing miksa s ciljem popularizacije resursa.
web preporuka:https://kuei.ca/en/activities-and-attractions
14. NUKLEUS (AURA) I RAZVOJNE STRATEGIJE (Inventarizacija i vizitacija)
ciljevi učenja: anticipiranje makro i mikro elemenata utjecaja poslovnog okruženje dionika, analiza primjena VICE modela (Visitors, Industry, Community, Environment) u turističkoj praksi. Analiza važnosti menadžerskih stilova i uloga. studija upravljanja posjetima NP Brijuni - studija slučaja prezentirana i razrađena tijekom nastavnog sata.
ISHODI UČENJA: Provoditi postupke menadžmenta sigurnosti te poznavati osnove menadžmenta održivog razvoja s ciljem udovoljenja VICE modelu.
web preporuka:https://www.np-brijuni.hr/hr
Štoković, Marija; Gržinić, JasminaManagement of tourism attraction according to tourist education level - National Park Brijuni // Organizational - economic mechanism of management innovative development of economic entities / Bezpartochnyi, M (ur.).
Przeworsk, Poland: Higher school of Social and Economic, 2019. str. 188-19715. BUDUĆNOST - UMJEŠNOST PRETVARANJA POTENCIJALNOG U REALNO U TURIZMU
ciljevi učenja: analizirati mogućnosti pretvaranja potencijalnih u realne turističke atrakcije u budućnosti na način da se čitatelja (studenta) upozna sa važnim ciljevima djelovanja u budućnosti (generalne i pojedinačne postavke).
ISHODI UČENJA: Sistematizirati stečena znanja. Na primjerima prakse spoznati prognoze o statusima (tipologiji i doživljajima posjetitelja) u pogledu atrakcija turizma budućnosti.
web preporuka: https://www.iaapa.org/
POGLEDATI DONJI BLOG I DONIJETI ZAKLJUČKE (KONSTRUIRATI BUDUĆNOST TEMELJEM SPOJA TEORIJE I PRAKSE)
http://www.blogs2018.buprojects.uk/erinsnell/tourist-attractions-of-the-future/